PT-Fias tio i topp

Jag har alltid varit en person med stort rörelsebehov, och träning har alltid haft en naturlig plats i mitt liv. Från barn- och ungdomstidens hårda baletträning genom senare instruktörskap på gym till den numera mer familjemässigt hållbara löp- och styrketräningen har jag alltid varit noga med att tid för träning ska avsättas regelbundet för att hjälpa mig hålla mig frisk och stark för livets behov och krav.

I perioder har jag försökt att hämta inspiration hos olika tränings- och livsstilsbloggare. De flesta har jag slutat läsa efter ett tag, då det blev för mycket utseendefixering och hets med i bilden. En bloggare som jag har följt ett bra tag och där jag fortfarande hittar inte bara inspiration utan även kloka råd hos är Sofia Sjöström, även känd som PT-Fia. När hon gav ut en bok med tränings- och hälsotips var det givet att jag skulle läsa den.

Det som genomsyrar Sofias blogg och även boken är en helhetssyn kring hälsa, mat och träning. För henne är det viktigaste inre balans och välmående, inte att uppnå en viss vikt eller motsvara någon skönhetsideal. Sofia har, likt jag, varit med om en vända med utmattningsdepression, och har fått omvärdera vad som är riktigt viktigt och att lyssna till sig själv mer. Detta är något som boken förmedlar väl, med några checklistor då och då som en sorts snabbkoll kring var man står stressmässigt eller hälsomässigt.

Att kunna njuta av mat är centralt för PT-Fia: vi som följer hennes instagram-konto vet att hon gärna öser på med allt möjligt gott till frukost, även om de flesta av alternativen är hälsosamma. Boken innehåller en del recept, varav några jag redan har provlaga och bakat. Dieter är inte riktigt grejen i Sofia Sjöströms filosofi – man kanske längtar efter pizza och vin den ena dagen men känner sig nöjd med en matig sallad nästa dag, och det är som det ska vara. Det är balansen och hälsosamheten i det stora hela som räknas, och att vara snäll mot sig själv.

Det finns även en del styrketräningsövningar som kan tilltala alla från nybörjare till vana utövare, och på det stora hela är boken en bra inspirationskälla till ett hälsosammare liv, med huvudsakliga budskapet att hälsa och träning ska vara på ens egna villkor, efter hur just ditt liv ser ut. Ett viktigt budskap, inte bara för oss ex-utbrända, utan ett sunt ställningstagande i en tid då det mesta kring hälsa, träning och utseende tenderar att övergå i måsten och hets.

 

 

 
 
 
 

 

 

 

Kommentera här: