Världens lyckligaste kvinna

Ani lever ett glamouröst liv i New York. Hon jobbar på ett prestigefyllt kvinnomagasin, är förlovad med en rik man av god familj, har garderoben full av designerplagg och en åtråvärd yttre som hon jobbar galet hårt för. Hon har med andra ord kommit långt från sin uppväxtmiljö som var sunkig amerikansk medelklass. Av olika anledningar gick Ani (som på den tiden hette TifAni) på ett välansett high-school i ett rikt område. Men ganska tidigt på Bradley-school fick hon sitt rykte förstört på en fest. Konsekvenserna av händelserna fick Ani att inse att hon var tvungen att återuppfinna sig själv om hon skulle lyckas ta sig bort från hemstaden och dess förutbestämda livsstil för medelklassungdomar.

Medan bröllopet närmar sig och Ani försöker hålla reda på alla hysteriska detaljer som man ska hålla koll på i den samhällsklass hon numera tillhör, kontaktas hon av ett tv-bolag som vill göra en dokumentärfilm om incidenten på Bradley school. Fästmannen Luke vill inte gärna att Ani ställer upp, och när hon trots allt gör det är det mycket som börjar rämna, både relationsmässigt och i hennes inre. Är det värt att ge upp det liv hon har uppnått i utbyte mot avslöjande och försoning?

Jessica Knolls debutroman börjar trevande och har en ironisk underton när det gäller Anis nuvarande liv. Det är ett himla namn-droppande om designermärken, dieter och detaljer som bara de invigda i vissa kretsar känner till. I takt med att kapitlen blir mer tillbakablickande tilltar svärtan, och just när man tror att man har bilden klar för sig, kommer en ny twist. Det är skickligt uppbyggt, både persongalleriets egenskaper och romanens storyline tilltalar mig. Ani är en komplex person med många lager, och trots att hon blir mänskligare ju längre romanen fortgår förblir hon ganska osympatisk i mina ögon, vilket jag uppskattar när en författare vågar utföra. Världens lyckligaste kvinna blir således en bok som är svår att lägga ifrån sig, som innehåller mängder med diskussionsvänligt material och som borde passa ypperligt som bokcirkelbok.

Jessica Knoll sa i början när boken släpptes att övergreppen hon skildrar är fiktion, men efter många brev från utsatta unga kvinnor medgav hon att de var självupplevda. Vetskapen om detta bidrar naturligtvis till romanens djup, men även om det inte vore så är denna bok en debutroman men ett angeläget ämne samt med stort psykologiskt djup vid sidan av den drivna stilen och spänningen. En författare att hålla koll på framöver!

 

 

 
 
 

 

 Tack till Modernista förlag för läsexemplaret!

 

 

 

 

 

 

Kommentera här: