Inför bokmässan #4 (för er som älskar feelgood)

Nu är det mindre än en vecka kvar innan årets bokmässa kör igång. I dagens inlägg tänkte jag fokusera på feelgood och nämna några av mina personliga favoriter. Sedan har montrarna jag nämner nedan inte bara feelgoodförfattare, så även om du är skeptiskt till genren kan du gott pallra dig dit i alla fall.
 
Förlaget Bokfabriken hittar ni i monter B08:19Förlaget har fortfarande inte så många år på nacken, men har växt otroligt och samlat många talangfulla författare. När det kommer till feelgood har de namn som Birgitta Bergin, Eli Åhman Ovetz och såklart Christoffer Holst.
 
I år släpper Christoffer sin tredje feelgood-roman För oss är natten ljus, tar han oss med till New York. New York! Ni hör ju. Självklart ett måste i bokhyllan.
 
Kan världens bästa stad laga världens värsta familj?

När familjen Brickman äntligen ska lämna USA och åka hem till Sverige efter den pliktskyldigt besökta begravningen av de vuxna barnens farfar nås de av beskedet att Norwegians piloter har gått ut i strejk. De är strandsatta i New York. 

En dröm för många, men en mardröm för Oliver. 

Han försöker ignorera det faktum att han tvingas dela rum med sin pensionärstorra syster, krisande mamma, nya unga styvmor och kärlekskranka pappa och istället fokusera på att han faktiskt är i New York. Möjligheternas och musikalernas stad. Och att drömmen om ett liv på Broadway plötsligt känns inom räckhåll. 
 
 
 
 
Härlig feelgood hittar ni också i Bokförlaget Sols monter B04:71. Jag har tidigare tipsat om Sara Olssons Du glädjerika sköna, som nu finns i ny, hård och supersnygg förpackning.
 
Nina har allt hon någonsin drömt om; ett lyxigt liv i huvudstaden med obegränsad budget, en man som avgudar henne samt en älskare vid sidan av. Allt flyter på tills ett sista snedsteg vänder upp och ner på allt. Nina flyr till sin hemstad Hallavik där hon tvingas flytta in till sin mamma och dennes fru. Livet är rätt uselt. Tills hon träffar Johanna; en vild och frigjord kock som trivs med sig själv och sitt yttre. Hon är jordnära och självständig, roar sig med yngre killar och gör allt och lite till för att slippa nya grannar. Man kommer långt med döda möss och stringklädda dallrande rumpor! 
 
Missa heller inte Josefine Sandbloms debut Kalla mig Amanda. Rolig, pirrig och precis skitsnygg!
 
En skämtsam vadslagning tre kvinnor emellan mynnar ut i en blogg, vars syfte är att sätta dit otrogna män. En kaskad av förolämpande inlägg och foton över vilka som lurat dem tar plats på nätet. Förhoppningen är att upplysa männens respektive om deras förehavanden, men också för att varna andra för samma bottennapp. För att undgå att bli avslöjade gömmer sig kvinnorna bakom en gemensam pseudonym, med leklandsarbetande Lilly som skribent till inläggen. 

Tvåbarnsmamman Viktoria har på kort tid blivit både ensamstående och arbetslös. Hennes vänner propsar på att hon ska ge sig in i dejtingdjungeln på nytt, och för att få slut på deras påfrestande tjat bestämmer hon sig till slut för att gå till närstrid med männen som Motala har att erbjuda. 

När kvinnornas vägar korsas går det mesta åt helvete.
 
 
 

Tjurnatten

När Vala blir utvald att delta under tjurnatten anar hon inte att hennes liv kommer förändras för alltid. Att allt hon trodde att hon visste om sig själv och om dem omkring henne är en lögn. Efter en rad traumatiska händelser som väcker något till liv i hennes själ, något som borde förblivit slumrande, förvandlas hennes liv till en kamp. En kamp mot ödet och den väg hon omedvetet dömt sig själv till att vandra. Det finns ingen återvändo men Vala är besatt av att hitta en utväg. 

Linder inser inte betydelsen av tjurnatten förrän det är försent. Han hade aldrig räknat med att den skulle komma att påverka varje val han gör. I ett liv kantat av mörker är hon ljuset. Han kommer göra allt för att inte förlora henne.
 
 
 
Att läsa Caroline Hurtigs böcker är som att få en saga berättad för sig. Mysigt, magiskt och härligt. Men i Tjurnatten får även romantiken ta plats och det gillar jag. Mötet mellan Vala och Linder skulle bara vara en natt, men istället blir nattens händerlser starten på något inget av dem kunnat förutspå.
 
Tjurnatten är en fristående fantasyberättelse, men den utspelar sig i samma värld som serien om Själarnas öden och jag gillar miljöerna som Caroline byggt upp. Själva handlingen är till en början ganska low fantasy. Men vad som till en början ser ut att utvecklas till en kärlekshistoria blir snart till en övernaturligt äventyr fyllt av magi. Lika spännande som oförutsägbart.
 
För den ovane fantayläsaren tror jag att boken kan vara ett bra sätt att introduceras i genren. Ni kommer inte att bli besvikna. Vill ni läsa mer om Carolines böcker kolla in recensionerna nedan:
 
Ödesgudinnans val (Själarnas öden #1)
Månfolkets land (Själarnas öden #2)
Mirele Dangin (De sista gudarna #1)
 
 
 
 
 

Musan

Jessie Burtons debutroman var den minnesvärda Miniatyrmakaren som utspelade sig i 1600-talets Amsterdam bland bigotta puritaner. I hennes efterlängtade andra roman Musan utforskar hon återigen andra tider, men närmare vår egen den här gången: 1960-talets London och 1930-talets Spanien.

Sommaren 1967 får den unga Odelle Bastien jobb på Skelton Institute, ett konstgalleri. Odelle är från Trinidad, och har bott i London i fem år. Författardrömmarna har hon lagt på is på grund av att man måste ju försörja sig också, så hon har jobbat i skobutik hittills. Jobbet på Skelton som en sorts sekreterare ger henne tio pund i veckan, vilket är ett lyft och en oväntad rikedom för Odelle. Skeltons excentriske delägare Marjorie Quick tar Odelle under sina vingar och uppmuntrar hennes författarambitioner. På en fest träffar Odelle Lawrie, en ung man vars mor nyligen gått bort och efterlämnat en märklig målning till sonen. När Lawrie tar målningen till Skeltons för en värdering blir man mycket intresserade av fyndet, men Marjorie Quick börjar bete sig alltmer underligt.

Hur målningen faktiskt kom att bli till handlar historiens andra del om, och de två berättelserna växer fram parallellt. Det är i södra delen av Spanien, nära byn Arazuelo som Olive Schloss och hennes familj hyr ett hus. Pappan Harold är österrikisk konsthandlare, och mamman Sarah är en rik och glamourös engelsk arvtagerska vars förmögenhet gör familjens liv och maken konsthandlararbete möjlig. Den nittonåriga Olive är en begåvad målare, något hennes föräldrar gärna förminskar eller inte vill kännas vid. Olives dröm är att komma in på en bra konstskola, och i romanens början får hon ett positivt antagningsbesked som hon funderar hur hon ska förhålla sig till. När Isaac Robles och hans syster Teresa anländer som hushållshjälp börjar det Schloss-ska hushållet långsamt att vändas upp och ner. Teresa inser snabbt Olives genialitet och gör allt för henne, medan Isaac, som också målar, får allt mer uppmärksamhet från Olives föräldrar. Samtidigt pågår det politiska oroligheter både i trakterna och ute i Europa, något som familjen Schloss försöker att ignorera.

Undertryckt och gömd kreativitet återfinns i båda berättelserna, liksom drivkrafterna bakom skapandet, vare sig det är för erkännandets, pengarnas eller själva konstens skull. Det finns också en feministisk frustration över vedertagna patriarkala normer: de om att kvinnor som skapande konstnärer inte kunde tas på allvar, och man behöver tyvärr inte gå långt tillbaka i tiden för att få dessa ”normer” befästa, om de ens är utrotade idag.

De två berättelserna flätas samman skickligt, och Burton år en av dessa författare som man kan slappna av med – hennes språk är vacker och stark, det driver berättelserna framåt och som läsare är det bara att svepas med. Det är känslosamt, lärorikt, medryckande, sensuellt, intelligent och helt underbart. Helt klart en av de bästa böcker som jag har läst under 2017.

 

 

 
 
 
 

 

 

 

 

RSS 2.0